Szkoła dla Rodziców i Wychowawców 2017/2018
W roku szkolnym 2017/2018 w naszej szkole zrealizowano warsztaty umiejętności wychowawczych dla nauczycieli - wychowawców pt. „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców”.
Program edukacyjno-wychowawczy skierowany jest do osób dorosłych wychowujących dzieci i młodzież tj. nauczycieli, wychowawców, rodziców, studentów kierunków pedagogicznych. W warstwie filozoficznej odwołuje się do koncepcji wychowania personalistycznego (dialogu osób), wychowania bez porażek Thomasa Gordona i książki Adele Faber i Elaine Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły”.
Celem programu jest uświadomienie nauczycielom, wychowawcom, rodzicom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującego; ukazanie prawdy, że wychowanie powinno opierać się na jasnym i czytelnym systemie wartości; refleksja nad skutecznością określonych metod wychowawczych; zakwestionowanie niektórych mitów i stereotypów.
Warsztat pozwala poznać konkretne umiejętności takiego postępowania, aby w relacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i szacunku jasno i wyraźnie stawiane były oczekiwania i granice; dziecko uczyło się ponoszenia konsekwencji i odpowiedzialności za własne działania. Program „Szkoła dla rodziców i wychowawców” jest rekomendowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie.
GŁÓWNE CELE ZAJĘĆ WARSZTATOWYCH:
- kształtowanie umiejętności porozumiewania się z dzieckiem,
- doskonalenie relacji nauczyciel – dziecko,
- poznanie metod skutecznego zachęcania dziecka do współpracy,
- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów,
- uświadamianie rodzicom i wychowawcom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującej,
- ukazanie prawdy, że skuteczne wychowanie opiera się na jasnym, czytelnym systemie wartości,
- pogłębianie świadomości i refleksji nad skutecznością określonych metod wychowawczych,
- poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych z dzieckiem,
- nabycie umiejętności stosowania wzmocnień pozytywnych.
Część I - Budowanie relacji dorosły – dziecko
- wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
- rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
- aktywne, wspierające słuchanie,
- motywowanie dziecka do współdziałania,
- modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
- uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
- wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
- budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
- konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.
Warsztaty „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” ukończyło 29 nauczycieli – wychowawców klas II – VII. Z informacji zwrotnych uczestników wynika, iż cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Prowadzący:
Alina Bącik
Krzysztof Andrzejczyk