Trening Zastępowania Agresji - zajęcia prowadzone przez psychologa i pedagoga

 

Psycholog Magdalena Rzepiejewska oraz pedagog Alina Bącik prowadzą w naszej szkole Trening Zastępowania Agresji.

Program Zastępowania Agresji, znany jako ART (Aggression Eplacement Training), jest wielostronną interwencją poznawczo-behawioralną, skierowaną na zmianę zachowania dzieci.  Trening jest użyteczny dla uczniów przejawiających problemy z zachowaniami agresywnymi, którzy nie nauczyli się oczekiwanych umiejętności społecznych, uczniów, którzy potrafią się właściwie zachować, ale nie zawsze wykorzystują umiejętności, gdy jest to wskazane.

Program opracowany został przez doktora Arnolda Goldsteina w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Jako techniki pracy stosowane są różne wizualizacje: plakaty, rysunki, gry dostosowane do poziomu funkcjonowania uczniów. Spotkania obejmują następujące zagadnienia:

  • trening kontroli złości,
  • trening umiejętności społecznych,
  • trening wnioskowania moralnego (wartości etyczne).

 

Trening Umiejętności Społecznych

Zajęcia osadzone są w ściśle określonej formie i strukturze: a) oglądanie przykładów wzorcowych zachowań b) ćwiczenie i próbowanie kompetentnego zachowania (odgrywanie ról) c) pochwały i informacje zwrotne d) zachęcanie do angażowania się w utrwalanie nauczonych umiejętności i ich wykorzystanie.

Trening Kontroli Złości

Trenujący uczą się samokontroli, ograniczenia i kontrolowania złości. Dzieci uczone są reagowania na prowokacyjne zaczepki nie agresją, lecz łańcuchem reakcji skupionych na wyzwalaczach, sygnałach, reduktorach (technikach zmniejszania pobudzenia, np. wyobrażenie długotrwałych konsekwencji, przywoływanie spokojnych obrazów i innych), monitach (wypowiedziach autoinstruktażowych) oraz użyciu umiejętności prospołecznych i samooceny.

Trening Wnioskowania Moralnego

Uczniowie otrzymują wiele różnych sytuacji do przedyskutowania, w których mogą uwzględniać punkt widzenia innych osób. Dyskutują na temat dylematów moralnych, co wywołuje dysonans poznawczy i podnosi wnioskowanie do najwyższego poziomu. Pomaga to podejmować bardziej dojrzałe społecznie decyzje w sytuacjach społecznych.